راه اندازی سیستم های حسابداری و تحلیل مالی

پیشرفت علوم نرم افزاری و گسترش آن به سمت دانش حسابداری این امکان را به سرمایه داران داد که بتوانند با استفاده از علم جدید گزارشات مهم و اساسی در این خصوص را بدست آورده و در کمترین زمان به اطلاعات پایه ای در زمینه مالی شرکت خود دست یابند . با روی کار آمدن سیستم های مکانیزه در علم حسابداری و آشنایی حسابداران با آنها گرد آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها از حالت دستی به حالت مکانیزه تغییر کرد و راه برای انجام درست امور به میزان زیادی هموار گردید . بنگاه های اقتصادی برای انجام امور مالی خود نیازمند سیستم های مکانیزه اطلاعاتی مخصوص به خود بودند که کارشناسان این حوزه توانستند به این نیاز هم پاسخ دهند البته ناگفته نماند استفاده از این سیستم ها نیازمند آموزش و تبحر بوده تا بتواند نتایج مطلوب را برای کارفرمایان به همراه داشته باشد و گرنه فقط موجب صرف هزینه های سنگین و بدون نتیجه مثبت خواهد شد .

پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی حسابداری از کجا شروع و به کجا ختم میشود ؟

  • تحقیق و بررسی در مورد انواع این سیستم ها و انتخاب نوع سیستم اطلاعاتی مورد نیاز موسسه

  • تهیه سیستم اطلاعاتی انتخاب شده از موسسات مربوطه و معتبر

  • پیاده سازی سیستم اطلاعاتی با هدایت و راهنمایی موسسه ای که از آن خریداری شده است .

  • استفاده از سیستم خریداری شده و نگهداری از آن و اطلاعات وارد شده

  • ارتقا ، بهبود و ایجاد تغییرات لازم در سیستم اطلاعاتی پیاده شده در سازمان

  • کنار گذاری سیستم در صورت صلاح دید و اقتضای ایجاد شده

سیستم اطلاعات حسابداری از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

همه سیستم های اطلاعاتی حسابداری اعم از اینکه در حسابداری مورد استفاده قرار بگیرند یا در مدیریت و یا سایر رشته ها برای پیاده سازی آنها باید یکسری اجزاء وجود داشته و هر کدام نقش خود را به خوبی ایفا نمایند :

  • پرسنل مرتبط با این سیستم ها : پرسنلی که موظف به استفاده از این سیستم ها می شوند باید شرایط احراز آن را داشته باشند و بتوانند به خوبی از ان استفاده نمایند . دقت ، جزیی نگری ، علاقه ، تحصیلات مرتبط و بسیاری دیگر ویژه گی هایی هستند که کاربران این سیستم های اطلاعاتی حسابداری باید داشته باشند .

  • روش ها و دستورالعمل های مورد استفاده در پیاده سازی این سیستم ها : برای پیاده سازی این سیستم ها فرآیند های خاصی نظیر فرآیند جمع آوری ، مدیریت ، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات تعریف میشود که باید کاربران استفاده کننده این فرآیند ها را به خوبی شناخته و نسبت به آن ها اشراف کافی داشته باشند .

  • داده ها و اطلاعات وارد شده به سیستم : در هر سازمانی یکسری اطلاعات مالی و رویدادهای مربوط به آن وجود دارد که خوراک این سیستم ها بوده و این داده ها به عنوان ورودی مورد استفاده قرار می گیرند بدون این داده ها عملا سیستم های اطلاعاتی  حسابداری بدون استفاده شده و کاربردی نخواهند داشت .

  • نرم افزار مورد استفاده در سازمان : سیستم های اطلاعاتی حسابداری از یک نرم افزار پایه تشکیل شده اند که این نرم افزار بر روی سخت افزارهای موجود در سازمان ها و موسسات نصب میگردد . سیستم سخت افزاری شرکتها و سازمان هایی که قصد پیاده سازی اطلاعاتی را دارند باید به گونه ای باشد که با نرم افزار انتخابی هماهنگی داشته و قابلیت نصب بر روی آنها را داشته باشد .

  • شبکه اطلاعاتی موجود در سازمانی که قصد پیاده سازی اطلاعات را دارد : برای پیاده سازی سیستم اطلاعات حسابداری موسسات درخواست کننده باید سیستم شبکه هم در موسسه خود داشته باشند . شبکه امکان تبادل اطلاعات درون سازمان را بین افراد مرتبط فراهم می کند بدون سیستم شبکه پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری ناقص باقیمانده و با مشکل مواجه می شود .

  • در مرحله نهایی هم باید سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در شرکت طوری باشند که حفاظت از اطلاعات درون شبکه به خوبی انجام شده و اطلاعات در دسترس همگان قرار نگیرد و فقط افراد ذیربط امکان دسترسی به داده ها و نتایج آن را داشته باشند .

شرکت آرمان ارقام دقیق سپاهان با در اختیار داشتن یک تیم حرفه ای در خصوص طراحی ، نصب و پشتیبانی از این سیستم ها می تواند کارفرمایان عزیز را همراهی نماید .

//]]>